Planering
Resultatorienterad medieplanering
Med fokus på konvertering & ökad intäkt
Strategi/analys för marknadsföring
Enligt oss börjar framgång med en stark strategi.
Genom noggrann planering baserad på analys och insikter optimerar vi våra digitala kampanjer för att nå rätt målgrupp med maximerat resultat.
Varje insats syftar till att generera en större intäkt. Genom att analysera användarbeteenden fram till konvertering anpassar vi vår strategi för att säkerställa att din investering levererar mätbara resultat och en ökad tillväxt.
Planering för SEO & digitala kampanjer
För att lyckas så pass bra som möjligt med SEO- arbete och genomförande av digitala marknadsföringskampanjer görs en regelbunden analys för insatser kopplat till resultat. I vår analys tittar vi bland annat på användarbeteenden för dom sajtanvändare som besöker din webbshop eller sajt tillsammans med insatser för fler sajtanvändare och en ökad konvertering. En bra analys och planering för SEO och digital marknadsföring ligger som grund för att lyckas så pass bra som möjligt med insatser för att din webbshop eller hemsida ska generera en större intäkt.
Målgrupper & kommunikationsstrategi
Att känna till sin målgrupp av sajtanvändare som hänvisas till din sajt via sökmotorer och som referensanvändare från andra domäner är en förutsättning i arbetet med att optimera kampanjer. Med stöd av våra kampanjer genomför vi en regelbunden uppföljning av målgrupper som genererar sajtbesök för din hemsida eller webbshop. Målgrupper kan variera beroende av exempelvis bildspråk, kommunikation och kampanjerbjudanden. För privatpersoner är det inte ovanligt att en målgrupp använder sökmotorer för att hitta en lämplig leverantör och att det sen är en annan målgrupp som kontaktar företaget dom eventuellt önskar anlita. Utmaningen för er där en målgrupp hittar till era tjänster/ produkter och att det sen är en annan målgrupp som genomför köpet ligger i val av digitala kanaler och kommunikation för kampanjbudskap. Ovan exempel för målgruppsanalys i syfte att lyckas i kommunikation av kampanjbudskap tycker vi är spännande att arbeta med!
Val av digitala kanaler
Val av digitala kanaler sker utifrån resultat och där våra resultat mäts på konvertering kopplat till KPI eller antal genomförda köp med intäkt och marginal Användarbeteenden och andel som klickar (CTR) skiljer sig mellan kanaler som exempelvis AI- sök, klassisk sökmotor, videokanaler, banners och mejlutskick. För digitala kanaler där nätanvändare själva har möjlighet att söka upp den tjänst eller produkt de är intresserad av, ska andelen som klickar vidare till landningssida och också konverterar vara högre jämfört med andra kanaler. Exempel för andra digitala kanaler är exempelvis sociala medier, video- och bannerannonsering, eller mailutskick. I de kanalerna visas annonser och kampanjerbjudanden ofta styrt på användarnas tidigare surfbeteenden, demografi, intressen med mera. Möjligheten att styra annonsvisningar utifrån användarbeteenden och intressen är så klart en fördel jämfört med att skjuta brett med annonser. Däremot är det fortsatt svårt att nå samma klick- och konverteringsgrad jämfört med kanaler där personer själva kan söka fram den tjänst eller produkt som användaren är intresserad av ”här och nu” Val av digitala kanaler är en viktig del av vårt arbete för att nå en ökad konvertering och intäkt, där val av kanaler sker tillsammans med dig som annonsör.
Flexibilitet med kampanjbudget
Oavsett om det är AEO (Answer Engine Optimization), GEO (Generative Engine Optimization), klassiskt SEO (Search Engine Optimization)- arbete eller kampanjer i olika plattformar och digitala kanaler, är det en fördel att vara flexibel i hur kampanjbudget allokeras. Det finns många fördelar med digitala marknadsföring jämfört med andra marknadsföringskanaler och en av dom är just möjligheten att med kort varsel omfördela kampanjbudget utifrån resultat. Det är alltid bra att ha en budget att utgå från tillsammans med en plan för hur kampanjbudget ska fördelas, däremot är det så klart också bra med möjligheten att allokera om budget utifrån resultat. I vår månatliga resultatuppföljning bryter vi ut budget för respektive digital kanal kopplat till bland annat nya sajtanvändare, orders och annan konvertering som kan knytas till spenderad kampanjbudget. Antal sajtanvändare, köp och konvertering är fluktuerande och kan kopplas till parametrar som priskonkurrens, säsong, kampanj. Har en eller flera av era konkurrenter kampanj för samma eller liknande tjänster och produkter du erbjuder påverkar det sannolikt er konvertering, samma sak om efterfrågan styrs av väder eller säsong. När konkurrerande webbshopar och sajter har reakampanjer, eller när efterfrågan generellt är lägre kan det vara en idé att spendera en lägre kampanjbudget. Under perioder när du däremot kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och efterfrågan generellt är högre, då kan det i stället vara läge att spendera en större kampanjbudget. Kampanjbudget ska kopplas till orders och konvertering då det alltid finns en gräns för när annonsbudget blir för hög i relation till de antal köp samma budget genererar.
Medieplanering för bästa resultat
All marknadsföring mäts på någon form av resultat och för oss är köp, konvertering och en ökad intäkt dom nyckeltal vi utgår från i vår medieplanering. Vad ska din webbshop eller hemsida lösa för uppgift? Det är utgångspunkten för vårt arbete när vi planerar köp av media och annonsutrymme för våra partners. För att vi ska lyckas så pass bra som möjligt med vår medieplanering tittar vi bland annat på hela flödet från att sajtanvändare kommer till din hemsida eller webbshop till konvertering eller köp. Det är viktigt att målgrupp, kommunikation och kampanjerbjudande också stämmer överens med innehåll för din webbshop eller webbsajt. Olika målgrupper för nätet använder inte samma kanaler, något som är tydligt för exempelvis SoMe, vertikaler för nyhets- och informationssajter och sajter för underhållning. Erbjuder din webbshop eller hemsida exempelvis nischade produkter eller tjänster där majoriteten av era kunder kategoriseras som tjänstemän på arbetsställen i orter med begränsad tillgång via fysisk butik? Då är det också det vi ska utgå från när vi tillsammans arbetar er medieplanering och plan för hur ditt företag ska exponeras för att generera maximalt ökad intäkt.
