SpamBrain är av Google en utvecklad AI i syfte att avvisa webbsajter med spam och hemsidor som vill påverka Googles sökresultat genom att presentera ett innehåll för användare och ett annat för sökmotorer, kallat Cloaking.
SpamBrain letar efter spambeteenden som exempelvis onödigt upprepande av innehåll och ”Keyword stuffing”.
Med onödigt upprepande av innehåll menas att fylla en sida med innehåll som säger samma sak fast på olika sätt.
Exempel för onödigt upprepande av innehåll:
- Vårt kontor ligger i Stockholm och du är varmt välkommen att höra av dig och besöka oss på vårt huvudkontor i Stockholm.
”Keyword stuffing” syftar till texter som har fyllts med för många nyckelord i förhoppning om att
fler sökord som Googlas ofta ska börja generera sajtanvändare.
Att fylla en sidas innehåll med en massa sökord utifrån att dom känns viktiga för att attrahera potentiella kunder resulterar ofta i att texten i stället uppfattas som spretig och ofokuserad.
Exempel på onödigt användande av sökord:
- Vi säljer bröllopsklänningar, erbjuder bröllopsplanerare och lokal för bröllop och bröllopsfest.
Arbeta i stället med flera olika sidor för att ge dina sajtanvändare en bättre sajtupplevelse.
Som exempelvis en sida för .se/brollopsklanningar, en för .se/brollopsplanerare och en sida för att informera om vart brudparet kan boka .se/brollopslokal och ha sin .se/brollopsfest.
Utöver ovanstående letar SpamBrain efter gömda länkar som ligger dolda och inte syns för sajtanvändaren.
Och länkar från domäner vars enda uppgift är att samla länkar som sedan köps och säljs i syfte att öka en webbsajts relevans (funkar inte).
En annan uppgift för SpamBrain är att också leta efter innehåll som exempelvis göms i bilder eller som publiceras i vitt med vit bakgrund.
För Google innebär det Black-Hat SEO och som enbart används i syfte att attrahera användare som egentligen är intresserade av annat innehåll jämfört med det som hemsidan erbjuder.
Innan jul 2024 genomförde Google en större global uppdatering för sin AI för att hitta spamsidor.
En uppdatering som innebär att webbsajter som fram till dess använde spam för SEO nu sannolikt tappat rankning och kanske t.o.m. blockats helt från att visas för Googles sökresultat.
Ur ett SEO- perspektiv är det precis som tidigare det mest framgångsrika att använda relevant innehåll som är sant och som svarar på dina användares frågor.
Här kan du läsa mer om spam policies för Google sök:
https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies