Bör SEO ha ett större fokus på AI- genererade sökresultat?

AI- genererade svar på sökfrågor innebär kortfattat att sökmotorer levererar sina resultat som kortare sammanställningar direkt i resultaten för sina användares sökningar. 

Det är så klart en stor skillnad jämfört med hur sökmotorer under snart 30 år valt att leverera sina sökresultat.

Historiskt har sökmotorer presenterat sina sökresultat genom att visa webbplatslänkar, bilder och videos tillhörande olika domäners webbsidor baserat på vad sökmotorn anser vara mest relevant för användaren och sökningen.

Det har därefter varit upp till användaren att validera innehåll för dom sajter som presenteras i sökresultatet och utifrån avsändare och innehåll skaffa sig en uppfattning av webbplatsens innehåll, objektivitet och intentioner. 

Så att med AI och maskininlärning i stället få svaren levererat direkt i form av sammanfattningar baserat på information hämtat från flera olika källor innebär en tidsbesparing.

Tidsbesparing genom färre klick till olika domäner och mindre tid för att analysera olika webbsidors innehåll. 

Med sammanfattade söksvar tillsammans med källhänvisningar kan det upplevas som att sökmotorn tar ett större ansvar för svaren jämfört med att i stället hänvisa användare vidare med hjälp av webbplatslänkar. 

Om upplevelsen innebär att sökmotorn tar ett större ansvar för sökresultaten ökar också användarnas förtroende för dom företag som sökmotorn refererar till i söksvaren.

Känslan blir är att söktjänsten går in som en garant för att innehåll är både relevant och pålitligt. 

Så det finns stora vinster för företag som publicerar innehåll på sina hemsidor som sen AI-sökmotorer med maskininlärning visar tillsammans med företaget som ursprungskälla. 

Ett AI- genererat svar på en sökfråga kan exempelvis innehålla:  

  • Svar på sökfrågan i form av en sammanfattning och i vissa fall hänvisning till källa
  • Vilken utmaning löser tjänsten eller produkten som efterfrågas
  • Hur kommer tjänsten eller produkten till användning?
  • Varför väljer ska man välja tjänsten eller produkten
  • För och nackdelar
  • Exempel på företag, myndigheter och organisationer som kan hjälpa
  • Förslag på relaterade frågor med möjlighet för användaren att söka sig vidare i sin frågeställning

Hur kan ditt företag bli ett av dom företag som AI refererar till i sina söksvar?

  • Att en sajt ska uppfattas som uppdaterad, trovärdig och relevant har länge varit en grundförutsättning för en framgångsrik SEO.
  • Som sajtägare bör du fundera igenom vilka frågeställningar dina sajtanvändare kan ha.
  • Med FAQ har du möjlighet att ge korta och direkta svar på frågor du tror dina användare funderar över.
  • Utöver korta och direkta svar på frågor bör det också finnas mer utförligt innehåll som också kan ge svar på många av användarnas frågor.
  • För sajtägare som endast väljer att fokusera på FAQ kan det bli det svårt att förvänta sig en hänvisning från AI- sök.
  • För ämnet behöver sidan också erbjuda ett mer utförligt, omfattande och ingående innehåll med exempelvis resultat från undersökningar och egna erfarenheter.
  • Ge gärna en beskrivning av tillverkningsprocess till färdig produkt, användningsområden, för- och nackdelar för konsument med prissättning och tillgänglighet.
  • Använd ett språkbruk som är enkelt för både användare och sökmotorer att ta till sig och förstå.
  • Skriv gärna med synonymer för att beskriva samma ämne på flera olika sätt då det underlättar för både sajtanvändare och sökmotorer att förstå innehåll i ett större sammanhang.
  • Presentera innehåll strukturerat genom att exempelvis använda rubriker, rangordna texter i stycken och punktform.
  • För sajtägare som arbetar med SEO bland annat för en ökad närvaro med AI- genererade svar bör relevans och trovärdighet vara genomgående hela webbsajten.

För sajtägare som valt att attrahera sajtbesök genom att publicera uppseendeväckande innehåll som roliga, lättsamma och skämtsamma nyheter kommer ha en utmaning gällande trovärdighet och att AI- sök med det undviker att referera till det företaget.

Sammanfattningsvis blir slutsatsen att du som sajtägare har mycket att vinna på att publicera uppdaterat, utförligt och korrekt innehåll för din webbsajt.

På det sättet kommer ditt företags hemsida generera en större intäkt jämfört med nu, oavsett om intäkten kommer från traditionellt sök eller från AI-sök.

Är du intresserad av att veta mer?

Kontakta oss gärna så berättar vi gärna mer om hur vi arbetar med SEO i syfte att få en ökad närvaro med AI- sök.